A continuació es llisten els errors més comuns. Si tot i així no has trobat resposta al vostre dubte o incidència al material de suport inclòs, caldrà que contactis directament amb l’organisme notificador.
Cada organisme usuari del servei de notificacions e-NOTUM disposa d’una bústia, no existeix una bústia única on trobar-les totes. Per aquest motiu, per poder accedir a les notificacions has d’accedir a la bústia concreta de l’ens que t’ha notificat. No et recomanem que cerquis l’enllaç de la bústia a Google o algun cercador similar ni tampoc que hi accedeixis des de l’historial del navegador, doncs possiblement acabis accedint a la bústia d’altre ens on no tinguis cap notificació pendent.
Per assegurar-te que estàs a la bústia correcta, comprova que a la part superior esquerra apareix el logotip de l’entitat i a la part inferior esquerra el nom d’aquesta.
Si no estàs a la bústia correcta, trobaràs l’enllaç de la bústia de l’organisme notificador al correu informatiu de la notificació i també publicada al web de l’organisme.
Si has comprovat que la bústia és la correcta i tot i així no apareixen notificacions, pots contactar amb l’organisme notificador per tal que comprovi que t’han fet arribar notificacions electròniques i que han estat enviades a les dades correctes.
En cas que t’hagis identificat amb certificat digital, has de comprovar també que les dades del destinatari de les notificacions (NIF/NIE) es corresponen amb les del certificat digital utilitzat.
Si un cop rebuda la contrasenya d’un sol ús no funciona és perquè al generar-la es guarda un identificador d’aquesta en sessió per a després poder-lo validar juntament amb la paraula de pas que es rep al correu, per tant si es tanca el navegador abans d’accedir a la notificació, es perd la sessió i amb ella aquest identificador (ID) de la contrasenya, per tant, aquesta no funciona i s’ha de tornar a demanar-ne una altra.
Us recordem que les notificacions a les que es pot accedir amb codi d'un sol ús són les notificacions categoritzades per l'ens emissor com a nivell de seguretat BAIX i per tant, hi podeu accedir amb qualsevol altre sistema d'identificació digital vàlid, com a l'idCAT Mòbil, si la notificació és per una persona. Us recomanem obtenir l'idCAT mòbil, sistema d'identificació i signatura que es basa en el lliurament d'un codi d'un sol ús al telèfon mòbil i d'alta immediata de manera telemàtica. Es pot obtenir seguint els següents passos (https://www.idcatmobil.cat/)
Si s’empra la paraula de pas per intentar accedir a una notificació i aquesta requereix un nivell d’accés superior.
Això és així, per què les notificacions poden configurar-se amb tres nivells d’accés (BAIX, SUBSTANCIAL i ALT) en funció del nivell de seguretat que es requereix per accedir-hi.
En aquest sentit, si s’accedeix amb un mecanisme d’autenticació inferior al requerit, surt aquest missatge d’error.
Si s’empra un mecanisme d’accés superior al requerit, sempre es pot accedir a la notificació i no surt cap missatge d’error.
Us recordem que les notificacions a les que es pot accedir amb codi d'un sol ús són les notificacions categoritzades per l'ens emissor com a nivell de seguretat BAIX i per tant, hi podeu accedir amb qualsevol altre sistema d'identificació digital vàlid, com a l'idCAT Mòbil, si la notificació és per una persona. Us recomanem obtenir l'idCAT mòbil, sistema d'identificació i signatura que es basa en el lliurament d'un codi d'un sol ús al telèfon mòbil i d'alta immediata de manera telemàtica. Es pot obtenir seguint els següents passos (https://www.idcatmobil.cat/)
Si s’empra un certificat categoritzat com a substancial i la notificació requereix d’un certificat de nivell alt.
Això és així, per què les notificacions poden configurar-se amb tres nivells d’accés (BAIX, SUBSTANCIAL i ALT) en funció del nivell de seguretat que es requereix per accedir-hi.
En aquest sentit, si s’accedeix amb un mecanisme d’autenticació inferior al requerit, surt aquest missatge d’error.
Si s’empra un mecanisme d’accés superior al requerit, sempre es pot accedir a la notificació i no surt cap missatge d’error.
Si el certificat amb el que s’accedeix és d’empresa i s’accedeix amb navegador Firefox, el motiu pel que no apareix el certificat amb el que s’ha accedit a la notificació, és que aquest no està instal·lat al magatzem de Windows.
Per a solucionar el problema s’hauria de fer una còpia de seguretat del certificat des del navegador Firefox i instal·lar aquesta en el magatzem de certificats de Windows.
Per a realitzar aquesta acció cal seguir els passos següents:
- Accedir al navegador Firefox
- Clicar al menú Eines – Opcions – Avançat – Pestanya Xifratge.
- Clicar el botó “Visualitza els certificats“
- Seleccionar el certificat que es vol fer servir per a acceptar la notificació
- Clicar el botó “Fes-ne còpia de seguretat” que apareix a la part inferior de la finestra
- Seleccionar la ubicació per al fitxer que es crearà amb el certificat i nombrar-lo (p.e: certificat.p12)
- Posar una contrasenya d’accés al fitxer
- Un cop exportat s’ha d’importar al magatzem de windows: Obrir el fitxer p12 que s’ha creat al pas anterior fent doble click a sobre
- Seguir les pantalles de l’assistent i indicar la contrasenya d’accés al fitxer que s’ha definit als passos anteriors quan l’assistent la requereix.
- Verificar que a la pantalla de “Magatzem de certificats” hi ha marcada l’opció “seleccionar automàticament el magatzem de certificats en base al tipus”
- Un cop finalitzada la importació, ja hauria d’aparèixer el certificat (el mateix que s’ha seleccionat per a accedir a la notificació) en el moment d’acceptar la notificació.
Cal tenir en compte que el destinatari només la veurà si el certificat amb el que accedeix conté el NIF al que s’ha associat la notificació, o en cas que accedeixi amb contrasenya d’un sol ús, si ha introduït les dades correctes de NIF i correu-e o mòbil que es va facilitar a l’organisme que notifica.
Per tant, quan es produeix aquest error, és molt possible que s’estigui intentant accedir amb un certificat que no està emès a nom de la persona/empresa a la qual va adreçada la notificació, o en cas d’accedir amb contrasenya d’un sol ús, el correu-e o mòbil amb els que s’intenta accedir no es corresponen amb el correu-e o mòbil que ha utilitzat l’organisme que notifica.
Us recordem que les notificacions a les que es pot accedir amb codi d'un sol ús són les notificacions categoritzades per l'ens emissor com a nivell de seguretat BAIX i per tant, hi podeu accedir amb qualsevol altre sistema d'identificació digital vàlid, com a l'idCAT Mòbil, si la notificació és per una persona. Us recomanem obtenir l'idCAT mòbil, sistema d'identificació i signatura que es basa en el lliurament d'un codi d'un sol ús al telèfon mòbil i d'alta immediata de manera telemàtica. Es pot obtenir seguint els següents passos (https://www.idcatmobil.cat/)
També és possible que s’hagi produït un error per part de l’organisme que notifica. Si aquest ha comès un error a l’hora d’introduir el NIF a la notificació, caldrà enviar una notificació nova amb el NIF correcte. L’anterior notificació, en passar 10 dies sense accés, es considerarà rebutjada.
Important: Un cop accediu a la bústia de notificacions assegureu-vos que esteu buscant la notificació a l’apartat corresponent, és a dir, si esteu actuant com a Particular o Empresa
